ako schudnut

Ako chudnúť bez jo-jo efektu

Snáď neexistuje dospelá žena, ktorá nikdy neskúsila žiadnu diétu. Je ich okolo nás milión, od podozrivo ľahko vyzerajúcich, cez pomerne drsné až po úplné šialenosti. A za každou z nich vždy stojí nejaká celebrita. Ktorá diéta teda ako funguje?

Žiadna diéta nefunguje

Patrím k tým, ktorý si myslia, že diéty jednoducho nefungujú. Alebo aby som to vysvetlila: Zrejme každá diéta, ktorú dodržiavate presne podľa pravidiel, splní, čo sľúbila. Schudnete. Ale! Takmer všetky vás silne obmedzujú. Veľa z nich je zdraviu škodlivých (!!!). A všetky, ale VŠETKY majú spoločné jedno – keď ich prestanete držať, zhodené kilá naberiete späť, veľmi často aj s nejakým tým bonusom navyše. O jo-jo efekte je toho popísaného všade veľa. Existuje pomerne veľa teórií, ktoré ho vysvetľujú, ako prirodzená sebaobrana organizmu a jeho príprava na ďalšie obdobie strádania. Čítala som aj teóriu o tom, že keď vynecháte určitú živinu, baktérie mikroflóry žalúdka, ktoré ju spracovávajú, vyhynú a už sa nevedia obnoviť. Takže ak danú živinu začnete opäť jesť, organizmus ju nevie spracovať. Ťažko povedať, nie som mikrobiológ. A keby som aj bola, asi by som bola zástancom len jednej z mnohých teórií. Osobne mi je dosť jedno, prečo jo-jo efekt funguje. Zmierila som sa s tým a beriem to ako fakt. Ak proste schudnete strádaním, vráti sa to. Bodka. Takže jediná možnosť, ako schudnúť a váhu si dlhodobo udržať, je zmena stravovacích návykov a životného štýlu.

Dobre, ale ako na to?

Podľa mňa si stačí nájsť nejaké jednoduché pravidlá, ktoré nám nerobí problém dodržiavať. Rozhodne nebude fungovať úplne vynechať cukor, ak milujete sladké, alebo jesť iba zeleninu, keď ste mäsožravec. Musia to byť veci, ktoré vás NAOZAJ neobťažuje dlhodobo robiť. Žiadne „veď chvíľu vydržím“. To je práve diéta. A my nechceme diétu.

Ako na to idem ja

Pri vzniku tohto blogu, v septembri 2018, som vážila nejakých 68 – 69 kíl. Pri výške160 cm celkom do guľata, jemne povedané 🙂 To by chcelo nejaký plán. Ako prvá mi napadla ketónová diéta. Pred chvíľou som diéty odsudzovala a teraz meliem iné, že? 🙂

Diéta môže pomôcť začať

Stále si myslím, že diéty nefungujú. Ale, ak ste rozhodnutý zmeniť svoj životný štýl, myslím si, že diéta môže nakopnúť chudnutie a úspešná vám výrazne zvýši chuť a motiváciu pokračovať v zdravom chudnutí. Môj plán bol, že tak za týždeň – dva naštartujem chudnutie a potom prejdem na bežnú stravu, akurát s väčším množstvom zeleniny. A zvážim nejaký šport. Z minulosti som mala odskúšaných niekoľko diét (pochopiteľne. Od puberty do tridsiatky som okrem tehotenstiev viac-menej stále vážila okolo 47 kíl. Po tridsiatke sa to akosi zlomilo a váha stále len stúpala. Jasné, že som začala skúšať diéty, lebo veď určite fungujú a jo-jo efekt je blbosť, no nie? 😉 ).

Trojhodinová diéta – jej základom je, že jete v podstate čokoľvek, ale pravidelne každé tri hodiny. Ja som na to mávala nastavený budík. Veľmi rýchlo som nabrala pocit, že snáď ani nerobím nič iné, len jem, alebo si jedlo pripravujem. Áno, schudla som, ale budík ma neskutočne otravoval a pri normálnom pracovnom dni som si jednoducho nevedela a nechcela predstaviť zaoberať sa celý deň jedlom.

Krabičková diéta – to je tá, kde vám v závislosti od vybraného programu každý deň prinesú tri alebo päť jedál denne. Hmmm… Nie. Pre mňa to bolo drahé, veľa jedál mi vôbec nechutilo. Často som ani netušila, čo v tom vlastne je, takže nie je šanca, aby som tie recepty po skončení diéty vedela napodobniť. Netvrdím, že je to úplne zlý nápad, skôr naopak, ale mne to nesadlo.

Mačingovej diéta – pre mňa snáď najťažšia diéta. Niekoľko jedál som si od nej ukradla a varím si ich dodnes, ale drvivá väčšina mi absolútne nechutila a bolo to pre mňa trápenie. Neznášam cviklu, v kombinácii s kyslými uhorkami je to snáď aj jedovaté. Mrkva so sójovou omáčkou… No proste nie. Ďalej 🙂

Diéta podľa krvných skupín – tak tú som zavrela hneď po prečítaní. Som totiž nulka, čiže mám obmedziť lepok a jesť veľa druhov červeného mäsa. Ja mäso v jedálničku veľmi nevyhľadávam a naopak chlieb by som mohla jesť snáď vkuse. Takže do tohto som sa ani len nezamyslela ísť.

Dukanova diéta – V zásade v pohode. Dá sa vydržať a aj účinkuje. Len je akosi náročná na varenie, všetky tie otruby chutia trošičku ako papier… Ale v podstate, mohlo by byť. Patrila k mojim finálovým.

Delená strava – oddeľuje potraviny s vysokým obsahom sacharidov od potravín s vysokým obsahom bielkovín. Vlastne neobmedzuje pri výbere jedál, iba pri ich kombinácii. Napríklad nesmiete zemiakovú kašu s kuracím mäsom. To sa mi zdalo akési náročné. Nemala som chuť týždne študovať čo s čím môžem a čo nie. A nejako sa mi nepozdávala logika princípu, na ktorom diéta stojí. Neskúsila som.

Raw diéta – hrubo povedané, surová strava. Aj keď toto vysvetlenie to nie je úplne celkom výstižné, lebo diéta zahŕňa aj potraviny jemne tepelne upravené pri nízkych teplotách. Ale mne to prišlo postavené na hlavu. Nie som zajac. A najmä, zo svojich vegetariánskych období (to je prisilne pomenovanie, len som ako dieťa odmietala mäso) si pamätám, že ak nekonzumujete živočíšne bielkoviny, musíte ich dopĺňať inak. A to je pomerne náročné ustrážiť. Takže za mňa nie. Nemám ambície stať sa výživovým poradcom a nechcem tráviť väčšinu dňa štúdiom obsahu živín.

Diéta 16:8 – už názov diéty našepkáva princíp. Počas 16 hodín z dňa, samozrejme vrátane spánku, nejete vôbec nič a pijete len nápoje úplne bez kalórií. Ďalších 8 hodín je možné jesť normálnym spôsobom. Hm… Pre mňa je ťažké po 16 hodinách bez jedla jesť všetko tak, aby to nebolo bohapusté prežieranie. Ak to niekto zvláda, nech sa páči, určitú šancu na úspešnosť tu vidím. Ale nie pre mňa.

Ketónová diéta – Jej princípom je zníženie príjmu sacharidov na minimum a naopak navýšenie príjmu bielkovín. Takáto strava vyvolá stav ketózy, kedy telo nemá dostatok sacharidov a tak ako zdroj energie začne využívať uložené tuky. Pre mňa pomerne jednoduchá. Sladké veľmi nemusím, mliečne výrobky mám práve rada. Bude mi chýbať pečivo a ovocie, ale to na tie dva týždne vydržím.

Tak som sa teda pustila do diéty

Z minulosti som vedela, že ketónová diéta u mňa zaberá, ale medzitým som zistila, že veľa odborníkov ju označuje za zdraviu škodlivú, ak sa drží dlhodobejšie. Takže plán bol ostať na nej dva, maximálne tri týždne. Po troch týždňoch bez akejkoľvek zmeny váhy som si uvedomila, že vtedy, keď mi pomohla, som kvôli práci stíhala jesť tak raz denne. To by som schudla asi aj bez diéty. Teraz však sedím dom, vôbec sa nehýbem a jem takmer stále. Hoci áno, len bielkoviny a tuky. Ale bezvýsledne. Takže máme september 2018, ručička mojej váhy sa stále pohybuje tesne pod 70 a ja som už tretí týždeň na diéte, ktorú nemôžem držať dlhodobo. Paráda.

Tak inak

Rýchly štart chudnutia pomocou diéty sa teda nepodaril, pôjdem na to pomaly. Z rozumných možností som si teda vybrala niekoľko pravidiel:

Jem pravidelne. Takmer každý deň jem vždy okolo 18:00 a potom okolo 22:00. Doobedňajšie stravovanie je u mňa trochu zložité, ale aj málo je viac ako nič. Aspoň dve jedlá denne pravidelné sú.
Nevynechávam zeleninovú polievku. Zaplní žalúdok minimom kalórií a pokračovať môžem, čím chcem (s mierou, samozrejme).
Ku každému jedlu zelenina. Ak už nie je súčasťou jedla, tak pridám nejaký šalát, či veľkú oblohu.
Vyhľadávam zdravé jedlá. Prišla som na chuť kefíru, chia semienkam a rôznym iným variantám “zdravostí”. Keď už vyprážam, tak na bravčovej masti a pečivo som začala robiť kváskové. Nie je to diétne, ale je to zdravé.
Pijem kvantá vody a nesladených čajov.
A hlavné pravidlo – plánujem si jedlo VOPRED. Každý deň si pripravím, čo budem jesť na druhý deň. Tak sa mi potom nestáva, že zožeriem polovicu chladničky, najčastejšie rýchle a teda nezdravé a tučné jedlá. Vždy mám čas premyslieť si, čo je a čo nie je zdravé dosť na to, aby som to chcela a je aj priestor pripraviť si to.

Vianoce 2018

Samozrejme jem všetko, čo ide okolo 🙂 Nemám odvahu sa vážiť, ale podľa oblečenia viem, že sa mi toho na zadok a brucho nalepilo dosť 🙂 Čo už. Aj také treba.

Február 2019

V tejto chvíli mám nejakých 60 kíl. Takéto chudnutie je oproti diétam príšerne pomalé, ale aj tak som relatívne spokojná. Viem, že je to stále veľa, ale zmenšilo sa mi brucho a už sa nehanbím vyjsť na ulicu 🙂 Môj ideál je síce 55 kíl, ale keby to už aj ostalo na tej 60-ke, zmierim sa s tým. Čiže by som teoreticky mohla prestať. Akurát, že ja nemám s čím. Jedávam v časoch, ktoré mi vyhovujú jedlá, ktoré mi chutia. Na rozdiel od diét si môžem dať, ak ma niečo láka a nebojím sa odjesť deťom z kváskového šialene presladeného makovníka (no, odjesť neviem, či je slovo výstižné pre zlikvidovanie polovice kilového kusu :-D) Napchávam sa ovocím, ktoré mi chutí, zájdem s priateľmi na pár pív, alebo si doma otvorím fľašu vína. Čiže áno, ide to pomalšie, ako by som si vysnívala. Ale ide a nič ma pri tom neobmedzuje 🙂

Práve nedávno vypovedala službu moja osobná váha, alebo teda aspoň vtedy som si to všimla. V priebehu desiatich minút mi ukázala väčšinu možností medzi 54 a 63 kilami. To sa mi zdalo zľahka neurčité 🙂 A tak som sa poobzerala po novej. Vyhrala EMOS EV104 VAHA DIGITALNA OSOBNA S BMI INDEXOM PT718, môj názor na ňu nájdete v samostatnom článku.

A uvidíme, ako to s chudnutím pôjde ďalej. Určite dám vedieť 🙂

Zlá výživa zabíja. Hoci rôzne rýchlo.

Som novinárka, copywriterka a bloggerka. Projekt Budem Sexi vznikol zo zistenia nie práve lahodiaceho egu: Keď som chcela byť sexi v dvadsiatke, stačilo vyliezť z postele v bavlnenej spodnej bielizni a prstami si prehrabnúť vlasy. S pribúdajúcimi deťmi, rokmi a kilami to už také ľahké akosi nie je. No tým nemyslím, že sa to nedá. Len treba nájsť a použiť trochu iné triky :-)

Žiadne komentáre

Pridať komentár

%d blogerom sa páči toto: